top menu

Kā notievēt ātri un bez diētas

Klusēšana nav zelts. Iesaki citiem. Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter

Tuvojoties svētkiem vai gadu mijai daudzi uzkāpj uz svariem un nepatikā konstatē, ka svars ir lielāks nekā varētu vēlēties. It kā nekas daudz nav ēsts, ir sportots, bet kilogrami ir nākuši klāt. Kuru vainot? Novecošanu, ģenētiski modificētu pārtiku, kustību trūkumu, sabiedrību, varbūt pašam sevi?

Daudzas mūsdienu diētas sola palīdzēt zaudēt svaru mēneša, nedēļas vai pat īsākā laikā. Tas ir iespējams, taču šādās reizēs svars tiks zaudēts, galvenokārt, uz ūdens zuduma rēķina. Jā, mūsu ķermenī lielāko daļu aizņem ūdens un, ja atūdeņosiet sevi pietiekami centīgi, varat zaudēt pat 10 un vairāk kilogramus nedēļas laikā.

Kā notievēt pastāvīgi un neatgūt svaru atpakaļ?

Sāksim ar pašu galveno. Kustības un sports nepalīdzēs būtiski samazināt svaru. Ja sportosiet, iegūsiet muskuļus, taču tie ir vēl smagāki par taukiem un notievēt sportojot būs ļoti problemātiski. Lai pārbaudītu, vai jau šobrīd esat aptaukojušies, ir jāaprēķina ķermeņa masas indekss. Šis indikators nav ideāls, taču pietiekami precīzi parāda, cik daudz tauki šobrīd mums ir. Sievietes dabīgi ir taukainākas. To nevajadz pārdzīvot, bet jāpieņem kā dabas mātes dāvanu (tauki ir enerģijas rezerve, ko var izmantot brīžos, kad pārtikas pieejamība dabā ir ierobežota)

Pats galvenais, lai samazinātu svaru ir sākt ēst mazāk. Ja ikdienā uzņemat vairāk kalorijas nekā patērējat kilogrami nāks klāt ātrākā vai lēnākā tempā. No tā varam secināt, ka labākais veids, lai samazinātu svaru ir neēst vispār. Badošanās jau tradicionāli ir bijis veids, kā pakļaut gribai jutekļus, uzlabotu veselību un iegūtu garīgas pieredzes. Diemžēl vārdam badošanās līdzi nāk slikta slava. Pēckara paaudze, kas dzīvojusi trūkumā neēšanu uzskata par netikumu un daudzi pat domā, ka nomirs, ja neēdīs 1 – 2 dienas. Tā, protams, nav patiesība.

Ikviens vesels cilvēks var bez problēmām iztikt bez ēšanas 7 dienas. Visgrūtāk ir izturēt pirmās 2 – 3 dienas. Kad tas izdarīts, radīsies sajūta, ka bez ēšanas varat iztikt bezgalīgi. Izsalkuma sajūta nepieaug bezgalīgi un pēc 3 dienām ķermenis pāriet uz iekšējo rezervju patērēšanu. Izsalkuma sajūta izzūd un var labi funkcionēt neēdot vispār. Svars kritīsies, jo ķermenis šajā brīdī ir pārgājis uz ketonu barošanos, t.i. ēd taukus.

Tā kā tauki ir smadzeņu mīļākā barība, brīdī, kad tās no ogļhidrātiem pāriet uz ketoniem galva kļūs skaidrāka un jums liksies, ka nekad mūžā neesat tik labi jutušies. Šī sajūta liks pacelties spārnos un tieši tās dēļ daudzi, kas badojas nemaz negrib atsākt ēst, bet tas ir mānīgi. Pirmajā reizē badoties ilgāk par 7 dienām nevajadzētu vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, jums nav badošanās pieredze un būs satraukums, vai ķermenim netiek nodarīta skāde. Jūs visu mūžu esat ēduši 3 – 6 reizes dienā un ir vērts pāriet uz jaunu ēšanas režīmu lēnākā tempā.

Otrkārt, ir vērts pārbaudīt, kā notiek atgiešanās pie pārtikas uzņemšanas. Lai viss noritētu gludi pirmajās dienās ir jāēd viegla, viegli sagremojama barība nelielās porcijās. Uzreiz pieēsties nedrīkst. Vēders piepūtīsies un dabūsiet aizcietējumus. Ēst ir jāatsāk lēnām un pakāpeniski, tad rezultāts būs teicams arī ilgtermiņā.

Cik bieži un kā badoties?

Badošanās var kļūt par ikdienas nodarbi un to var piekopt regulāri. Badojoties ķermenim ir iespēja pāriet no barības pārstrādes uz citu funkciju realizāciju, t.sk. veco šūnu pārstrādi, likvidāciju un jaunu šūnu izgatavošanu. Lai arī tas notiek jebkurā gadījumā, tomēr gremošana un barības atlieku pārstrādei ķermenī tiek dota prioritāte. Tiklīdz pārtika vairs netiek uzņemta, ķermenim ir iespēja vairāk pievērsties citām funkcijām.

Badoties 5 – 7 dienas varat 1 reizi vienā vai divos mēnešos. Ja vēlaties to darīt biežāk, varat arī badoties reizi nedēļā 1 dienu un reizi mēnesī ievērojiet trīs dienu badošanās fāzi.

Badošanās laikā varat dzert ūdeni bez ierobežojumiem (saprāta robežās). Ja galva sāk nedaudz reibt, pievienojiet ūdenim jūras vai akmens sāli. Tas palīdzēs nodrošināt elektrolītu līdzsvaru. Tiklīdz ķermenī sāls kļūs par maz, jūs to sajutīsiet, jo visu, ko izdzersiet gandrīz uzreiz arī izčurāsiet.

Vieglāks badošanās režīms

Pasaulē šobrīd ļoti populāra ir ēšana 8:16 vai 10:14 režīmā. Šādi ēšanas režīmi paredz, ka jums ir 8 vai 10 stundas no diennakts paredzētas ēšanai. Piemēram, pirmajā variantā, pieceļoties 7:00 jūs drīksētu ēst līdz plkst. 15:00, bet orajā variantā līdz plkst. 17:00. Ēdot noteiktā laika intervālā ķermenim uzlabojas insulīna sensitivitāte un ir vairāk laika pārtikas pārstrādei. Rezultātā uzlabojas veselība un samazinās svars.

Ja neesat gatavi badoties vairākas dienas no vietas, laika intervāla ēšanas režīma ieviešana palīdzēs iegūt ideālu svaru. Tam gan būs vajadzīgi vairāki mēneši, bet rezultāts būs pozitīvs. Ja vēlaties uzzināt vairāk par šo praksi, pameklējiet internetā informāciju par “time restricted eating” vai par badošanās izmantošanu terapeitiskām vajadzībām un veselības uzlabošanai. Informācija ir viegli un plaši pieejama. Piemēram, grāmatas fotoreceptes autors Armands Avens nonāca pie līdzīgiem secinājumiem un samazinot uzņemto kaloriju daudzumu ātri zaudēja svaru.

Klusēšana nav zelts. Iesaki citiem. Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Comments are closed.